Foreign Born Spouses (FBS)

Der Anteil der Foreign Born Spouses beträgt derzeit etwa 33% - wobei die Tendenz klar ansteigend ist.

Diese Foreign Born Spouses (FBS) stehen oft besonderen Herausforderungen gegenüber, nicht nur bei den Auslandsverwendungen, sondern gerade auch auf „Heimatposten“ in Österreich. Der CDA unterstützt sie hier gezielt mit einer eigenen FBS-Arbeitsgruppe, die sich spezifischer Probleme und Bedürfnisse der FBS annimmt.

In dieser Arbeitsgruppe tauschen Mitglieder ihre Erfahrungen aus und unterstützen sich gegenseitig mit Informationen sowie konkreten Hilfeleistungen. Ein besonderes Anliegen ist dabei die Verbesserung des rechtlichen Status der Angehörigen aus dem Ausland. Dies betrifft sowohl Fragen im Zusammenhang mit der Erlangung der österreichischen Staatsbürgerschaft als auch die Ausstellung von Diplomatenpässen. Denn darauf möchten wir klar hinweisen: im Ausland vertreten auch Foreign Born Spouses Österreich!

Die Arbeitsgruppe trifft sich regelmäßig und die Treffen sind sehr gut besucht. Immer wieder kommen neue Foreign Born Spouses dazu. Dies zeigt, wie wichtig diese Plattform für Foreign Born Spouses ist.

Die Termine sind dem Veranstaltungskalender zu entnehmen.

Weiterführende Informationen finden unsere Mitglieder unter "Intern".

Kontaktpersonen:
Christiane Haffner
Mouna Reismüller

FOREIGN BORN SPOUSES (FBS)

The CDA pays a lot of attention to the special challenges foreign born spouses (FBS) face.

The Austrian diplomatic service is changing, 33% of all spouses in our diplomatic service are foreign born. This phenomenon continues to grow.

Foreign Born Spouses (FBS) face numerous challenges. Postings abroad are more difficult and the domestic assignment in Vienna is particularly challenging. Therefore the CDA focusses on support for foreign born spouses with a special working group. This working group addresses (FBS)’s special problems and needs (including German language training).

Members of the FBS exchange experiences and support each other through information and specific assistance. A special concern is to improve the legal status of foreign spouses and relatives of members of the Austrian foreign service. This applies to acquiring Austrian nationality as well as the issuance of diplomatic passports. Foreign born spouses represent Austria abroad equally as their Austrian counterparts.

The working group holds regular meetings and these meetings are usually very well attended. The group has a steadily growing membership which is proof of the clear demand for such a working group. This group is an important platform for exchange of information and for specific support for foreign born spouses.

Please, look up the meeting schedule for your next meeting.

Additional information is available for our members under "Intern".

Contacts:
Christiane Haffner
Mouna Reismüller

Useful Links:

Metropole (Vienna city guide and lifestyle magazine in English)

VIE LESA (Vienna local expatriate spouse association)

Vienna Business Agency (a service offered by the city of Vienna)